“Työt eivät saa pysähtyä, eikä varsinkaan myynti” – Kasvusta torjuntavoittoihin ja takaisin kasvun tielle

Etusivu » Blogi » “Työt eivät saa pysähtyä, eikä varsinkaan myynti” – Kasvusta torjuntavoittoihin ja takaisin kasvun tielle

Parin viikon päästä jätämme taakse varmasti yhden tähänastisen elinaikamme eriskummallisimmista vuosista. Nyt onkin hyvä aika hetkeksi pysähtyä hieman reflektoimaan mennyttä taivalta. 

Miten poikkeuksellinen vuosi on Northboundia kohdellut, mitä on tapahtunut ja mitä olemme siitä oppineet? Keräilin blogikirjoituksen muotoon ajatukset kuluneesta vuodesta.

 

Poikkeustila toi epävarmuutta

Lähdimme vuoteen 2020 kovan kasvun siivittämänä, sillä loppuvuosi 2019 oli onnistunut myynnillisesti erinomaisesti. Vuodenvaihteessa kuukausittainen liikevaihtomme hyppäsi kertaheitolla noin 40 000 € / kk tasolta 60 000 € / kk tasolle, joten joululomien aikana piti valmistautua peräti 50% kasvuun. Syksyllä 2019 suoritetut sisäiset roolitusten kirkastamiset ja tehtävänkuvien uudelleenjärjestelyt kuitenkin osoittautuivat erittäin toimiviksi, ja saimme parannettua palvelumme skaalautuvuutta merkittävästi.

Vuosi alkoi siis kaikin puolin suunnitelmien mukaisesti – kunnes maaliskuun puoliväli koitti. Onneksemme olemme nuori ja ketterä organisaatio, jolle etätyö oli tuttua ennestäänkin, ja jonka kaikki työntekijät pystyvät suorittamaan työtehtävänsä myös etänä. Lisäksi palvelumme on luonteeltaan koronaystävällinen eikä perustu esimerkiksi fyysisiin kontakteihin. 

Näistä seikoista huolimatta täytyy myöntää, että viimeistään kun lähes puolet asiakkaistamme oli halunnut palvelun tauolle määräämättömäksi ajaksi, pari merkittävää skaalausta oli peruuntunut ja olimme saaneet valmiiksi budjetillisen worst case -skenaarion, pisti tilanne hieman mietityttämään.

 

Taistelutahtoa ja myyntiennätyksiä

Kaikista kamalimman skenaarion saimme kuitenkin onneksi hylätä varsin nopeasti, sillä aiemmin mainitun budjettipalaverin aikana puhelimeen oli tullut kauppaviesti eräältä myyjistämme. Uusin asiakkaamme oli hyväksynyt tarjouksen seuraavilla saatesanoilla:

“Työt eivät saa pysähtyä eikä varsinkaan myynti, joten mielelläni vahvistan että haluamme edetä kanssanne.”

Tuo viesti toimi kuin kirsikkana kakun päälle meillä koko henkilöstön muutenkin vallanneeseen taistelutahtoon. Ajat olivat hankalat, mutta kaikille samat. Halusimme varmistaa, ettei onnistuminen jäisi ainakaan omasta tekemisestä kiinni. Niinpä saimme pidettyä kaupan käynnissä ja kehitettyä olosuhteisiin sopivia sisältöjä. Suurimman osan tauolle jääneistä asiakkuuksista saimme myös potkaistua uudelleen käyntiin suhteellisen pikaisella aikataululla. Kovan työn avulla onnistuimme säilyttämään liiketoiminnan vakaalla pohjalla, eikä meidän tarvinnut turvautua lomautuksiin tai irtisanomisiin lainkaan.

Olimme juuri maaliskuun alussa ehtineet allekirjoittaa vuokrasopimuksen aiempaa isommista tiloista Jyväskylän ydinkeskustassa 1.6. alkaen. Muutto saatiin tehtyä mukavasti ja etätyöpainotteisesta tekemisestä huolimatta pääsimme kesällä hieman nauttimaan uusista toimitiloista. Sattuneesta syystä tupaantuliaiset on kuitenkin yhä pitämättä ja toimiston viihtyvyyden viimeistelykin on venynyt laittoman pitkäksi.

Keväällä tehdyn uutteran työn tulos konkretisoitui liiketoiminnallisesti kesälomien jälkeen. Elokuu oli tyyntä myrskyn edellä, mutta syyskuussa räjähti. Rikoimme heittämällä Northboundin historian kuukausikohtaisen myyntiennätyksen ja saimme kuukauden aikana peräti 20 uutta asiakasta, mikä asetti jälleen testiin kykymme skaalautua ja kasvaa. Tämä aiheutti erityisesti tiettyihin positioihin kiirettä ja stressiä, mutta nyt voi jo hyvällä omallatunnolla sanoa, että selvisimme hienosti.

 

Uutta ja mielenkiintoista

Vuosi on pitäny sisällään myös kovasti kaikkea uutta ja mielenkiintoista. Perinteisen sähköpostipalvelumme lisäksi olemme syksyn aikana pilotoineet tekstiviestikampanjoita sekä erilaisia palvelumalleja LinkedIn-ympäristöön. Molempia täytyy vielä kehittää hieman pidemmälle, ennen kuin täysi rummutus alkaa, mutta tulokset näyttävät varsin lupaavilta, ja näissä piilee niin meidän kuin asiakkaidemme kannalta iso potentiaali! Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan näistä lisää, otathan yhteyttä allekirjoittaneeseen.

Loppuvuodesta aloitimme myös yhteistyön Vainun kanssa. Vainu ylläpitää ja kehittää yhtä Suomen johtavista yritystietokannoista, josta meillä on hyviä kokemuksia oman myyntimme tukena jo 1.5 vuoden ajalta. Alkuvuodesta saamme valjastettua Vainun mukaan myös asiakas-caseihimme, mikä tarkoittaa mahdollisuutta luoda entistä tarkempia ja paremmin rajattuja kohderyhmiä kampanjoihin.

 

Vaikka korona vaikeutti kasvuamme jonkin verran, saimme kuitenkin aikaiseksi reilun 130% kasvun ja liikevaihtomme vuonna 2020 tulee olemaan noin 700 000 €. Tyytyväinen pitää olla – varsinkin kun neljännen kvartaalin aikana onnistuimme kasvamaan seuraavaan kokoluokkaan ja samalla saamaan kannattavuuden historiamme parhaalle tasolle.

Tästä on hyvä lähteä ansaituille joululomille, minkä jälkeen on aika tehdä vuodesta 2021 Northboundin kaikkien aikojen paras. Oikein mukavaa joulua ja onnea sekä menestystä uuteen vuoteen juuri Sinulle!

 

Julkaistu 18.12.2020  •  Kirjoittaja Ilja

Kirjoituksen avainsanat: 2020 | vuosikatsaus

Nämä voisivat myös kiinnostaa:

Asiakastyö, joka palkitsee joka päivä

Mitä meillä tehdään? - Osa 1: Asiakasrajapinta “Kaksi vuotta sitten meillä oli ehkä viisitoista asiakkuutta ja nyt jo yli seitsemänkymmentä. Lyhyessä ajassa on kehitetty monia työkaluja ja prosesseja, jotta pystymme palvelemaan koko ajan paremmin erilaisia...

Lue lisää

Kenelle sähköpostikampanjointi ei sovi?

Hyvin suurelle osalle yrityksistä kylmäkontaktoinnissa riittävän volyymin saavuttaminen ja suuren massan kontaktoiminen systemaattisesti on haaste. Tämä johtaa siihen, että markkinan koko potentiaalia ei saada käyttöön. Outbound-sähköposti voi ratkaista tällaisessa...

Lue lisää

Lataa maksuton opas:

Predictable Revenuen parhaat opit

Opas skaalau­tuvaan ja ennustet­tavaan B2B-myyntiin

Northbound Oy

Kauppakatu 29 A 4. krs, 40100 Jyväskylä
Y-tunnus 2867077-8