Northboundin ystävät: Aslak de Silva

Etusivu » Blogi » Northboundin ystävät: Aslak de Silva

Northboundin ystäväkirja on blogisarja, jonka myötä pääsemme tutustumaan Northboundin henkilöstöön sekä muihin ystäviin. Tällä kertaa ystäväkirjassa itsestään ja työurastaan kertoo Nordic Business Forumin toimistusjohtaja ja keynote puhuja Aslak de Silva. Muihin ystäväkirjateksteihin voit tutustua täällä.

Nimi: Aslak de Silva

Ikä: 42

Nykyinen työnkuva: Toimitusjohtaja, Nordic Business Forum. Järjestämme Helsingissä johtajajuus- ja liiketoimintatapahtumaa, johon osallistuu johtajia yli 50 maasta. Livenä paikalla on 7500 henkeä ja kymmeniä tuhansia katsoo live streamin kautta.

Oma roolini on vastata tapahtuman ja liiketoiminnan kaupallisesta puolesta. Joten paljon fokusta on tiimin vetämisen lisäksi myynnissä ja markkinoinnissa. 

Ensimmäinen työpaikkani: Puhelinmyyjä, myyden aikakausilehtiä kesätyönä. (Sitä ennen kamppailulajivalmentajana, mutta se ei ollut virallinen työpaikka). Ei ollut helppoa ja odotin parempia tuloksia. Tavoitteenani oli saavuttaa palkan lisäksi joku meriitti, joka auttaisi tulevissa työhaastatteluissa. Olinkin heinäkuun 6. paras uusi myyjä Suomessa ja se auttoi minua jatkossa, kun piti kertoa pärjäänkö puhelinmyynnissä.

Mitä minusta vielä joskus tulee: Isoin unelma on varmaan tulla inspiraation lähteeksi muille. Sellaiseksi henkilöksi, jonka avulla ja tekemistä seuraamalla usea henkilö saisi inspiraatiota eteenpäin. 

Ikimuistoisin hetki työelämästä: Kun tytär asteli 8-vuotiaana NBFn lavalle pitämään aloituspuhetta. Hän ei ollut eläissään esiintynyt ihmisten edessä, poislukien päiväkodin ja koulun yhteislauluja. Koko prosessi oli aivan mahtava, alkaen siitä, miten hän heittäytyi opettelemaan puhetta ja sai sparrausta huippuvalmentajilta niin tekstin kuin esiintymisen osalta. Oli mahtava tunne isänä nähdä hänet lavalla, mutta myös yrityksen toimitusjohtajana, kun näki miten hänen puheensa iski yleisöön ja loi tunteita. Hän kertoi olevansa meidän tulevaisuus ja viesti meni perille.

Merkittävä onnistumisen hetki, ja mikä siihen johti: Todella vaikea nostaa mitään yksittäistä hetkeä. Onnistumisia ja myös epäonnistumisia on tapahtunut useita.

Tiettyä ylpeyttä koen siitä, miten Nordic Business Forumin tiiminä olemme selvinneet koronatilanteista tähän asti. Miten saimme alkushokin käännettyä oppimispoluksi ja lähdimme rohkeasti digitaaliseen maailmaan. Samalla jouduimme syvälle epämukavuusalueelle, joissa meidän piti opetella tekemään virheitä, jotta voisimme kehittyä. Normaalisti tapahtumaa järjestäessä pyrimme vahvasti välttämään virheitä ja toimimme eri skenaariosuunnitelmien kautta.

Tiimillä on nykyään erinomainen yhteishenki ja olemme kasvaneet ammattilaisina, mutta myös yksilöinä todella paljon. Samalla myynti ja markkinointi toimivat kaupallisesti erinomaisesti ja olemme pysyneet pinnalla kaikin puolin. Vaikka erittäin vaikeita ja kivuliaita hetkiä olemme myös kaikki kokeneet niin yksilöinä kuin tiiminä.

Mitä tekisin toisin työurallani, jos voisin muuttaa yhden asian: Olisin kohdellut kaikkia ihmisiä hyvin ja arvostanut heitä. Olen ollut nuorempana hyvin ehdoton ja arvostanut vain tiettyjen ihmisten mielipiteitä. En myöskään mielestäni ole aina kohdellut kaikkia ihmisiä niin hyvin kuin olisi pitänyt. Olisi aina tärkeää muistaa, että olemme kaikki ihmisiä. Ja kohdella kaikkia sen mukaan. Toivottavasti olen tämän oppinut 😀

Mitä haluan oppia seuraavaksi: Miten toimia Jim Collinsin määritelmän mukaan level 5 johtajana. Laajemmin vastattuna, haluan kehittyä johtajana paljon paremmaksi sellaisen psykologisesti turvallinen ympäristön luomisessa, jossa tiimin jäsenet onnistuvat ja ovat onnellisia. Tämä ei varmasti ole kiinni mistään yhdestä opista tai niksistä, vaan on ennemminkin pitkäjänteinen tie ja kehityspolku.

Tärkein opin tai inspiraation lähde elämässäni: Hmm.. Tämäkin on vaikea kysymys. Koulun seinällä oli aikoinaan plakaati, jossa luki “Luck is what happens when preparation meets opportunity”. Se on jäänyt elävästi mieleen ja toimii mielestäni kaikilla elämän osa-alueilla. Olen laajentanut ajatusta myös priorisointiin ja ajankäyttöön. Välillä voi tuntua, etteivät tunnit päivässä tai viikossa tai kuukaudessa riitä kaikkeen, mitä haluaisi tehdä. Aloitan itse pohtimalla, mikä on se “onni” jota haluan ja missä kaikessa haluan onnistua. Kun haluan hyvän parisuhteen ja hyvät välit lapsiini, heille pitää antaa riittävää huomiota ja hyviä hetkiä yhdessä. Kun haluan menestyä töissä, minun pitää pystyä olemaan läsnä ja panostamaan myös omaan kehitykseen. Kun haluan pysyä hyvässä kunnossa ja elää terveellisesti, treenille ja levolle on löydettävä aikaa. Millä tahansa osa-alueella haluaakaan olla onnekas, se onni tulee tekemisen, panostuksen ja laadun kautta. 

Mitä neuvoja haluan antaa tulevaisuuden menestyjille: Menestyksen voi rakentaa montaa eri reittiä. On hyvä oppia ottamaan palautetta vastaan keneltä tahansa ja muokkaamaan omaa toimintaa palautteen mukaan. On hyvä oppia oppimaan seuraamalla ja kuuntelemalla, mutta myös yhtä tärkeää oppia reflektoimaan omaa tekemistä ja poimimaan sieltä onnistumisia ja epäonnistumisia. On turha pelätä epäonnistumista, mutta samaan aikaan on hyvä tehdä kaikkensa ettei epäonnistu. Kokemus auttaa siinä missä myös rohkeus kokeilla asioita eri tavalla ja haastaa itsensä uudestaan ja uudestaan. Lopulta jokainen kuitenkin itse määrittelee, minkä kokee menestykseksi. Kukaan muu sitä ei voi sinulle antaa.

Aslak de Silva saapuu meidän Iljan vieraaksi helmikuun webinaariin jakamaan oppeja ja ajatuksia roolittamisesta B2B-myynnissä oppeja ja ajatuksia. Tiistaina 8.2. pidettävään webinaariin voit ilmoittautua täältä.

 

Julkaistu 1.2.2022  •  Kirjoittaja Kati

Kirjoituksen avainsanat: Northboundin ystävät

Nämä voisivat myös kiinnostaa:

Northboundin ystävät: Niko Ekqvist

Northboundin ystäväkirja on blogisarja, jonka myötä pääsemme tutustumaan Northboundin henkilöstöön sekä muihin ystäviin. Tällä kertaa kynään on tarttunut juuri viiden kuukauden harjoittelunsa paketoinut Niko. Muihin ystäväkirjateksteihin voit tutustua täällä. Nimi:...

Lue lisää

Northboundin ystävät: Juho Hyry

Northboundin ystäväkirja on blogisarja, jonka myötä pääsemme tutustumaan Northboundin henkilöstöön sekä muihin ystäviin. Tällä kertaa kynään on tarttunut puhelinliiketoimintaamme johtava Juho Hyry. Muihin ystäväkirjateksteihin voit tutustua täällä. Nimi: Juho Hyry...

Lue lisää

Saammeko auttaa?

Autamme mielellämme kasvu- ja kehityshaluisia B2B-myyntiorganisaatioita toimialaan katsomatta.

Northbound Oy

Kauppakatu 29 A 4. krs, 40100 Jyväskylä
Y-tunnus 2867077-8

Saammeko auttaa?

Autamme mielellämme kasvu- ja kehityshaluisia B2B-myyntiorganisaatioita toimialaan katsomatta.