Myynnin ja koko Northboundin liiketoiminnan kivijalka

Etusivu » Blogi » Myynnin ja koko Northboundin liiketoiminnan kivijalka

Mitä meillä tehdään? – Osa 2: Prospektointi

 

Prospektointi on kiistatta Northboundin liiketoiminnan kannalta yksi tärkemmistä osa-alueista.

“Prospektointi ja tarkemmin sanottuna erittäin laadukas prospektointi on kenties koko Northboundin liiketoiminnan keskeisin kivijalka”, tiivistää Northbooundin toimitusjohtaja Ilja Aalto, ja jatkaa:

“Asiakkuuksissa onnistuminen vaatii huippulaadukkaat listat, jotka väsäämme käsityönä. Vain näin voimme varmistua, että asiakkaamme saavat aikaiseksi laadukkaita keskusteluita ostavien asiakkaiden ja oikeiden päättäjien kanssa.”

 

B2B-myynnin alkupäässä prospektointi tarkoittaa potentiaalisten asiakasyritysten ja näiden päättäjien yhteystietojen etsimistä. Northboundilla prospektointia tehdään siihen suunnitellun, oman järjestelmän avulla. Laajaa tietokantaa päivitetään jatkuvasti ja sen laatua tarkkaillaan.

“Kuluneiden vuosien aikana me ollaan kehitytty propektoinnissa ja oman järjestelmän ansiosta siitä on tullut mukavampaa ja yksinkertaisempaa”, kertoo Roope Aalto, joka on kahden ja puolen vuoden Northbound-uransa aikana ehtinyt prospektoida satoja ja taas satoja tunteja ja on myös mukana tietokannan kehittämiseen liittyvissä projekteissa.

 

“Hyvin prospektoitu on puoliksi myyty!”

Prospektoinnin merkitys myynnissä onnistumiselle on tunnetusti suuri, mikä tekee prospektoinnista tekijöilleen merkityksellistä.

“Hyvin usein prospektointi jää liian vähälle huomiolle joko ajan, resurssien, puutteellisen fokuksen tai muun tekijän takia. Laadukkaalla prospektoinnilla voi kuitenkin tehostaa koko myyntiprosessia huomattavasti, ja säästää myös resursseja siinä samassa. Hyvin prospektoitu on puoliksi myyty!” kiteyttää Panu Porki, yksi Northboundin Prospecting specialisteista.

“Koen prospektoinnin olevan todella oleellinen ja tärkeä osa työtäni. Ilman laadukasta prospektointia ei olisi laadukasta kontaktointia ja siten asiakkaille tuottamamme tuloksetkaan eivät olisi hyviä”, jatkaa Panun tavoin Prospecting specialistina toimiva Antero Jokinen.

Northboundin omaa myyntiä tekevä Simo Pyrhönen komppaa. Hän nauttii siitä, että prospektointia hoitaa ulkoistettu, aiheeseen vihkiytynyt tiimi:

“Näen että prospektoinnin ulkoistus vapauttaa minut tekemään myynnissä juurikin niitä asioita, joissa olen parhaimmillani, eli tunnistetun liidin kontaktointityö ja kaupan edistäminen. Harvoin myynnin asiantuntija on hyvä prospektointityössä, jolloin se heijastuu väistämättä myynnin tuloksiin laskevasti. Kun jokaiselle eri myynnin prosessin vaiheille saadaan luotua voittava tiimi, niin silloin tulos on myös sen mukainen.”

Prospektointi onkin keskeisessä osassa myös Northboundin omaa myyntiä ja kasvua. 

“Olemme tunnistaneet itsellemme potentiaalisimman markkinan, prospektoineet sen jokaista toimijaa myöten, ja suurin osa kaupoistamme tuleekin omia lääkkeitä syömällä”, kertoo Ilja Aalto

 

Monipuolisia oppeja ja taitoja

Prospektointi työnä on mekaanista, ja voi vaikuttaa jopa tylsältä. Systemaattinen prospektointi kuitenkin opettaa tekijälleen paljon yrityskentästä.

“Prospektointi on opettanut ymmärtämään kuinka paljon erilaisia titteleitä ja rooleja ihmisillä on yrityksissä. Lisäksi on oppinut yritysten kohderyhmistä: siitä, ketä päättäjiä eri toimialojen yritykset haluavat tavoittaa. Myös tietokantojen ylläpitämistä on alkanut arvostamaan enemmän, kun on oppinut, miten tärkeää se on”, pohtii Antero Jokinen.

Panu Porki nostaa esiin lisäksi monipuolisesti työskentelyn taitoja:

“Päällimmäisenä mainitsisin ongelmanratkaisun, tiedon haun sekä oman työn hallinnan.”

Prospektointi on yksi merkittävimmistä osa-alueista Northboundilla, mutta ei suinkaan Prospecting specialistien ja muiden tuotannon työntekijöiden ainoa tehtävä.

“Tuotannon työt Northboundillla ovat monipuoliset ja jokaiselle tekijälle löytyy varmasti jotakin. Työssä pääsee oppimaan laajasti liiketoiminnan eri työtehtävistä. Parasta omasta mielestäni on mahdollisuus vaikuttaa omiin työtehtäviin ja työtehtävien monipuolisuus!”, Panu kertoo.

Antero nostaa esiin työkavereiden merkityksen. Työtehtäviä on monipuolisesti, jolloin toisilta avun saaminen korostuu.

“Northboundilla on mukava tehdä tuotannon töitä, koska kaikki ymmärrämme työmme merkityksen ja puhallamme yhteen hiileen. Seurakin on mitä mainiointa ja työntekijöitä on sopiva määrä. Aina löytyy apua, jos sitä tarvitsee ja yhteishenki on huippu!”

Julkaistu 26.2.2021  •  Kirjoittaja Kati

Nämä voisivat myös kiinnostaa:

Asiakastyö, joka palkitsee joka päivä

Mitä meillä tehdään? - Osa 1: Asiakasrajapinta “Kaksi vuotta sitten meillä oli ehkä viisitoista asiakkuutta ja nyt jo yli seitsemänkymmentä. Lyhyessä ajassa on kehitetty monia työkaluja ja prosesseja, jotta pystymme palvelemaan koko ajan paremmin erilaisia...

Lue lisää

Kenelle sähköpostikampanjointi ei sovi?

Hyvin suurelle osalle yrityksistä kylmäkontaktoinnissa riittävän volyymin saavuttaminen ja suuren massan kontaktoiminen systemaattisesti on haaste. Tämä johtaa siihen, että markkinan koko potentiaalia ei saada käyttöön. Outbound-sähköposti voi ratkaista tällaisessa...

Lue lisää

Lataa maksuton opas:

Predictable Revenuen parhaat opit

Opas skaalau­tuvaan ja ennustet­tavaan B2B-myyntiin

Northbound Oy

Kauppakatu 29 A 4. krs, 40100 Jyväskylä
Y-tunnus 2867077-8

Saammeko auttaa?

Autamme mielellämme kasvu- ja kehityshaluisia B2B-myyntiorganisaatioita toimialaan katsomatta.