Jos pystyt tiivistämään, tee se – Kylmäkontaktoinnissa lyhyt viesti on valttia

Etusivu » Blogi » Jos pystyt tiivistämään, tee se – Kylmäkontaktoinnissa lyhyt viesti on valttia

Sähköpostilaatikkoon kilahtaa kymmeniä viestejä päivittäin. Valtava määrä markkinointiviestejä tulee kenties avatuksi, mutta harva tulee luettua loppuun. Vielä harvempaan viestiin ehditään raapustaa vastaus. Kuulostaa tutulta, eikö vain?

Kuinka sitten on mahdollista erottua sähköpostitulvasta? Millaiset viestit luetaan?

 

Automatisoidut markkinointiviestit ovat yleensä erilaisia uutiskirjeitä, joissa kerrotaan yrityksen alaan liittyvistä uusista asioista, linkataan vastaanottajan luettavaksi uusimmat blogipostaukset sekä kehotetaan ottamaan yhteyttä, mikäli aihe on ajankohtainen. Kauniisti aseteltuun graafiseen pohjaan on lisätty monta kappaletta tekstiä, kuvia sekä linkkejä.

Kun myynnissä ensikontaktoidaan päättäjiä sähköpostitse, kilpaillaan edellä kuvailtujen markkinointiviestien tulvassa. Lisäksi lähestyttävällä päättäjällä ei ole lähtökohtaisesti olemassa sidettä lähettäjään tai aiheeseen (toisin kuin uutiskirjeen kanssa, sillä sen tilaaminen on kuitenkin pakko itse hyväksyä). Viesti ei täten maililaatikkoon kilahtaessaan aiheuta automaattisesti kiinnostusta samalla lailla, kuin kollegan tai asiakkaan lähettämä viesti. Kiinnostuksen herättämiseksi kylmän myyntisähköpostin on siis erotuttava markkinointiviestien joukosta, ja luotava mahdollisimman samankaltainen reaktio, kuin kollegoiden ja asiakkaiden lähettämät viestit.

Viestitulvassa luetuksi ja vastatuksi tulevat nimittäin parhaiten viestit, joissa asia esitellään lyhyesti ja ytimekkäästi, ja vastaanottajalle relevantisti.

 

Kun lähdet kontaktoimaan uusia päättäjiä, on ymmärrettävää, että haluat kertoa heti alkuun kaikki asiat, mihin yrityksesi tarjoaa ainutlaatuisia ratkaisuja. Suosittelen kuitenkin hillitsemään näppäimistöllä viilettäviä sormia. Viestitulvassa luetuksi ja vastatuksi tulevat nimittäin parhaiten viestit, joissa asia esitellään lyhyesti ja ytimekkäästi, ja vastaanottajalle relevantisti.

Kilpailussa pitkien ja graafisten markkinointiviestien kanssa, lyhyt ja henkilökohtaisen näköinen viesti on ehdottomasti valttia. 

Ensinnäkin, lyhyempi viesti näyttää siltä, että olet oikeana ihmisenä kirjoittanut sen, eikä taustalla ole vain kasvoton koneista. Tällöin myös sen lukeminen ja siihen vastaaminen tuntuu tärkeämmältä – ainakin tärkeämmältä kuin jonkin yrityksen kasvottomalle markkinointitiimille vastaaminen.

Toiseksi, lyhyt viesti on silmäilty läpi sekunneissa eikä toimintakehoitetta etsiessään tarvitse rullailla montaa kappaletta alaspäin. Päättäjä siis huomaa jo nopealla silmäilyllä, mistä on kyse, ja mitä viestin lähettäjä haluaa. Vastaaminen on helppoa ja nopeaa.

Nyrkkisääntönä voin todeta, että mikäli voit sanoa asiasi vielä lyhyemmin, sitä kannattaa kokeilla.

 

Meillä on kokemusta myynnin ensikontaktoinnista reilun kolmen vuoden ajalta yli sadan asiakkaan kanssa. Lukuisien yhteistöiden perusteella olemme todenneet, että lyhyt viesti tuottaa kautta linjan enemmän vastauksia ja enemmän myynnillisiä keskustelunavauksia kuin pidempi, samasta aiheesta kirjoitettu viesti.

Emme ole määritelleet erikseen, mikä on lyhyt ja mikä on pitkä viesti, vaan vertailemme aina keskenään kahta, samaan asiaan paneutuvaa viestiä, joista toinen oli toista lyhyempi. Käytännössä osa lyhyistä viesteistä on yhtä pitkiä kuin toiset pitkät viestit, mutta olemme todenneet lyhyempien viestien toimivan jatkuvasti omia pidempiä vastaparejaan paremmin.

Minulla ei siis ole tässä antaa sähköpostille sana- tai merkkimäärä, joka takaisi vastauksen halutulta päättäjältä. Nyrkkisääntönä voin kuitenkin todeta, että mikäli voit sanoa asiasi vielä lyhyemmin, sitä kannattaa kokeilla. Yhteen viestiin ei kannata sisällyttää kuin yksi ydinasia ja erilaisten sivuhuomautusten roolia ja merkitystä kannattaa miettiä tarkkaan. 

 

On aiheita, joista kirjoittaminen kahdella lauseella ei anna vastaanottajalle vielä lainkaan tarttumapintaa, jolloin pidempi teksti on perusteltua. Jos taas pystyt tiivistämään asiasi kahteen lauseeseen, tee se. En usko, että kadut.

Julkaistu 26.5.2021  •  Kirjoittaja Kati

Nämä voisivat myös kiinnostaa:

Myynnin ja koko Northboundin liiketoiminnan kivijalka

Mitä meillä tehdään? - Osa 2: Prospektointi   Prospektointi on kiistatta Northboundin liiketoiminnan kannalta yksi tärkemmistä osa-alueista. “Prospektointi ja tarkemmin sanottuna erittäin laadukas prospektointi on kenties koko Northboundin liiketoiminnan...

Lue lisää

Asiakastyö, joka palkitsee joka päivä

Mitä meillä tehdään? - Osa 1: Asiakasrajapinta “Kaksi vuotta sitten meillä oli ehkä viisitoista asiakkuutta ja nyt jo yli seitsemänkymmentä. Lyhyessä ajassa on kehitetty monia työkaluja ja prosesseja, jotta pystymme palvelemaan koko ajan paremmin erilaisia...

Lue lisää

Lataa maksuton opas:

Predictable Revenuen parhaat opit

Opas skaalau­tuvaan ja ennustet­tavaan B2B-myyntiin

Northbound Oy

Kauppakatu 29 A 4. krs, 40100 Jyväskylä
Y-tunnus 2867077-8

Saammeko auttaa?

Autamme mielellämme kasvu- ja kehityshaluisia B2B-myyntiorganisaatioita toimialaan katsomatta.